Nyt tarvitaan empatiaa – näin hoidat lomauttamisen empaattisesti

Empatia on työelämässä juuri nyt tärkeämpää kuin koskaan. Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne ja sen vaikutukset mittaavat niin yksilöiden kuin organisaatioiden kykyä myötäelämiseen, kun työyhteisöissä koetaan esimerkiksi epävarmuutta, kuormitusta tai eristyneisyyttä. Empatiaa tarvitaan aina, mutta aivan erityisesti nyt, jotta jaksaisimme kuormittavaa tilannetta ja sen vaikutuksia niin työntekijöinä, työyhteisöinä kuin organisaatioina.

Mitä empatia oikeastaan on? Tutkija Theresa Wiseman kuvaa neljää empatian määrittelevää ominaisuutta seuraavasti:

1. Perspektiivin ottaminen – kyky nähdä maailma niin kuin toinen näkee sen.
2. Salliminen: toisen kokemus on hänen totuutensa – ei tuomita sitä
3. Toisen tunteiden ymmärtäminen – tunnista ensin omat tunteesi jotta voit ymmärtää toisen.
4. Sen kertominen, että ymmärtää toisen näkökulman ja tunteet. 

Sen sijaan että sanot “Voisi olla pahemminkin…” kokeile sanoa, “Kuulostaa että sinulla on vaikea tilanne. Kerro lisää.”

Empatiaa vai sympatiaa?

Tässä kohtaa on hyvä selventää ja tunnistaa vielä empatian ja sympatian ero. Empatia tarkoittaa toisen tunteiden ymmärtämistä menemättä kuitenkaan itse niihin mukaan. Sympatiaa kokiessaan ihminen taas menee mukaan toisen tunnekokemukseen ymmärtämättä sitä silti aidosti. 

Jotta voit tukea toista ihmistä, pitää hänen antaa olla se joka tuntee ja kertoo. Tällöin voit itse olla se joka ymmärtää ja kuuntelee tuomitsematta, säälimättä tai neuvomatta. Tämä vaatii harjoittelua. 

Aito empatia mahdollistaa parhaimmillaan tehokkaamman ja paremman yhteistyön kun jokaisella on mahdollisuus tulla kuulluksi ja nähdyksi. Myös jaksaminen paranee, kun ihmiset kokevat, että heistä välitetään. Empatian luominen ja kasvattaminen organisaatioissa on pakollista, mikäli halutaan kehittää tehokasta ja toimivaa yhteistyötä työntekijälähtöisesti. (Global EX Survey)

Työntekijäkokemuksen kriittinen hetki: Empaattinen lomauttaminen

Moni yritys on joutunut nyt korona-tilanteen vuoksi lomauttamaan työntekijöitään. Lomautustilanne kuten irtisanominenkin ovat äärettömän krittisiä hetkiä työntekijäkokemuksen kannalta, koska tilanteessa on monella vahva tunnelataus. Nämä ovat juuri niitä hetkiä, jotka ihmiset muistavat koko elämänsä. Millaisen muistijäljen sinä ja organisaationne haluatte jättää?

Muutama vinkki, miten lomautus tai muu vaikea keskustelu onnistuu empaattisesti:

1. Valmistaudu kunnolla – rauhoita itsesi ja tunnista tunnetilasi, tiedä mitä aiot sanoa.
2. Mene suoraan asiaan, se on reiluinta toista kohtaan.
3. Ole empaattinen, mutta ole tarkkana että et mene mukaan toisen tunnetilaan.
4. Luo psykologinen turvallisuus kertomalla että olet tässä ja sinulle voi jakaa tuntemuksia, mikäli siltä tuntuu.
5. Anna tai lähetä lomautusilmoitus ja -ohjeistus, johon henkilö voi tutustua tarkemmin kun tilanne on ohi.
6. Kerro, että arvostat henkilöä ja hänen työpanostaan.
7. Pahoittele tilannetta.

Maya Angeloua lainaten “I have learnt that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.”


Me Fambitionissa olemme työntekijäkokemuksen asiantuntijoita. Puhumme mm. yhteisökemuksesta, hyvinvointikokemuksesta ja lähtökokemuksesta, jotka vaikuttavat keskeisesti empaattiseen työntekijäkokemukseen ja ovat työnantajalle äärimmäisen tärkeitä huomioida. 

Varaa maksuton sparrausaika työntekijäkokemuksen kehittämiseen.

Kirjoittanut Fambitionin työntekijäkokemuksen asiantuntija ja coach Linda Rautanen.