työntekijäkokemus

Työntekijäkokemus -palvelukokonaisuus

Mitä on hyvä työntekijäkokemus? Työntekijäkokemusta on ajateltu aiemmin yrityksen määrittelemänä työsuhteen elinkaarena, joka sisältää houkuttelun, rekrytoinnin, perehdytyksen, osaamisen kehittämisen, sitouttamisen, palkitsemisen ja niin edelleen. Tämä on kuitenkin hyvin yksipuolinen tapa tarkastella työntekijää ja hänen henkilökohtaista kokemustaan työsuhteen aikana.

Työsuhteen elinkaaren sijaan on hyödyllisempää ajatella kaikkia niitä hetkiä, joilla on merkitystä työntekijälle. Näistä hetkistä muodostuu erilaisia kokemuspolkuja ja jokaisen työntekijän oma työntekijäkokemus.

Näitä hetkiä me kutsumme kriittisiksi hetkiksi. Olemme tunnistaneet sata tällaista kriittistä hetkeä, jotka työnantajan on syytä tunnistaa ja varautua. Gartner nosti HR-johtajan TOP 3 -prioriteetteihin juuri työntekijäkokemuksen (Gartner, 2019).

Autamme sinua varmistamaan onnistuneen työntekijäkokemuksen hetkissä, joilla todella on merkitystä. Hyvä työntekijäkokemus ei ole pelkkiä työsuhde-etuja tai palkankorotuksia tai työhyvinvointia (MIT CISR, 2017).

Työntekijäkokemus ja “kriittiset hetket”

Työntekijän kokemuspolku muodostuu Fambitionin näkemyksen mukaan seitsemästä (7) kokemuksesta. Näiden kokemusvaiheiden alta olemme tunnistaneet yhteensä 100 kriittistä hetkeä, joihin työnantajan täytyy varautua ja vastata. Näitä sataa hetkeä kutsumme kriittisiksi hetkiksi.

Kriittisen hetken aikana työntekijä päättää, luottaako ja sitoutuuko hän työnantajaansa.

Tiedätkö, mistä kriittisistä hetkistä muodostuu osa-alue nimeltä Elämäntilannekokemus? Haluatko tietää lisää työntekijäkokemuksesta?

Kehittäminen on hyvä aloittaa nykytilan kartoittamisesta ja helposti korjattavista, mutta vaikuttavista asioista. Alkuun pääset tutustumalla oppaaseemme Työntekijäkokemuksesta.

Työntekijäkokemuksen rakennus: palvelun tasot

1. Tehokas auditointi
& quick fix
Prosessien ja käytäntöjen läpivalaisu. Nopeat ratkaisut ja toimenpiteet. Dokumentointi ja määrittely. Auditointi: kiinteä hinta
2. Kehittäminen yhdessä
Läpikävely työntekijöitä osallistamalla. Fasilitoidut työpajat. Lopputuloksena työntekijöiden kokemuspolut ja näkemykset toimenpiteistä. Työpajat: kiinteä hinta
3. Muutoksen mahdollistaminen
Valmennus, koulutukset, viestintä, inhouse-coaching Konsultoiva palvelu, projektihinta

Keitä työntekijäkokemuksen asiantuntijamme ovat?

Olemme työntekijäkokemuksen ja ketterän HR:än asiantuntijoita. Lupaamme avata ammattitaidolla työntekijäkokemuksenne nykytilan, ratkaista jämäkästi siinä ilmenneet haasteet ja valmentaa lempeästi johdon sekä työntekijänne muutokseen.

LauraKTM, sosiaalipsykologi

  • työntekijäkokemus
  • rekrytointi, työnantajakuva
  • organisaatiokulttuuri
  • ryhmädynamiikka
  • ketterä HR

LindaKTM, yksilö- ja johtoryhmä-coaching

  • työntekijäkokemus
  • työntekijöiden hyvinvoinnin ratkaisut
  • organisaation kehittäminen
  • yksilö- ja johtoryhmä-coaching
  • ketterä HR

Osaamisellamme ja uniikeilla työkaluillamme rakennamme työntekijöillenne toimivan työntekijäkokemuksen, joka pohjaa kriittisiin hetkiin sekä ketterään tekemiseen.

Työntekijäkokemuksen vaikutukset liiketoiminnalle ovat ilmeiset. Gartnerin tutkimukseen vastanneista HR-johtajista yli puolet oli sitä mieltä, että työntekijäkokemuksen parantaminen on prioriteetti (Gartner, 2019).

MIT-yliopiston mukaan yritykset, joissa on erinomainen työntekijäkokemus
– ovat kaksi kertaa innovatiivisempia,
– kaksinkertaistavat asiakastyytyväisyyden ja
– tekevät 25 % enemmän voittoa kuin muut.

(MIT CISR, 2017)

Miksi kehittää työntekijäkokemusta?

Saimme auditoinnista hyvän ja selkeän listan kehityskohteisiin ja nämä vieläpä listattuna helpoimmasta hankalimpaan. Tämä on hyvä keino saada ulkopuolinen näkemys työpaikan HR-käytäntöihin ja herätellä katsomaan käytäntöjä ja prosesseja työntekijöiden perspektiivistä.

Jenni Rouvinen, HR Manager, Cloubi

Tulevaisuudessa työnantajat menestyvät kuuntelemalla työntekijöitään ja kehittämällä työntekijäkokemusta.

Forbes, 2018

Ota yhteyttä

Linda Rautanen
Perustaja, Partner, Työntekijäkokemuksen asiantuntija
050 570 8790
Laura Hannola
Perustaja, Partner, Työntekijäkokemuksen asiantuntija

Haluatko kehittää työntekijäkokemusta? Hienoa!

Varaa maksuton puhelinaika (30 min) suoraan kalenteristamme