Parhaat työntekijäkokemusaiheiset Linkedin-postauksemme 2020 keväältä

Kesäterveiset

Keräsimme tähän blogiin omasta mielestämme parhaat  ja eniten keskustelua herättäneet työntekijäkokemusaiheiset LinkedIn-postauksemme. Toivottavasti saat näistä ideoita ja inspiraatiota, niin että pääset työntekijäkokemuksen kehittämisen kanssa vauhtiin heti syksyllä.

Heinäkuu lähestyy ja Fambitionkin vetäytyy kesälomalle nauttimaan auringosta ja vapaudesta rakkaiden seurassa. Sitä ennen halusimme vielä itsekin katsoa taaksepäin tähän kevääseen tämän yhteenvedon siivittämänä.

Tekee hyvää katsoa välillä peräpeiliin, mitä kaikkea onkaan tehnyt ja saanut aikaan sekä ennen kaikkea, miten oma ajattelu on kehittynyt. Liian usein kiirehdimme eteenpäin niin että unohdamme, mikä matka on jo kuljettu.

Toivomme kesääsi vapautta, tilaa ja rauhaa ajatella, suunnitella, reflektoida ja unelmoida!

Terveisin, Laura ja Linda

Ps. Varaa jo nyt ilmainen sparrausaika työntekijäkokemuksen kehittämiseen valmiiksi kesälomien jälkeiseen aikaan.

 

Parhaat työntekijäkokemusaiheiset postauksemme koottuna

Perinteinen HR vs. moderni HR ja EX, mindset-ero in a nutshell.

1. Tuotammeko HR-prosesseja vai HR-palveluita?

2. Onko esihenkilöiden tehtävä ja tavoite toteuttaa HR:n prosesseja (✔️) vai tuottaa ihmisille loistava työntekijäkokemus (👩‍❤️‍👨)?

#ex #hr #agilehr #työntekijäkokemus

Talouselämä listasi Great Place to Work -organisaatiot ja jokaisen erikoisuuden. Tässä teille työntekijäkokemuksen asiantuntijan poiminnat listalta:

💛 Johtoryhmän kokouksissa aina yksi open chair, jota kuka tahansa voi käyttää.

💛 Alle 3-vuotiaan lapsen vanhempi voi tehdä lyhennettyä työpäivää ilman, että palkka alenee.

💛 Johtoryhmässä Employee Happiness Representative, joka viestii henkilöstön ja johtoryhmän välillä.

💛 Työntekijöiden palavereissa vierailee asiakkaita ja yhteistyökumppaneita.

💛 Kaksi prosenttia yrityksen nettotuloksesta menee lapsi- ja nuorisotyötä tekeville avustusjärjestöille.

💛 Onnistumisia nostetaan esiin perjantaisin onnistujaäänestyksessä.

💛 Työntekijöiden vahvuudet testataan, valmentaja auttaa miettimään, miten vahvuudet saa parhaiten käyttöön.

Kopioikaa, kopioikaa! Useimmat ei edes maksa paljon – ja raha lentää varmuudella sisäänpäin

#ex #työntekijäkokemus

Avoimuus – Arvostus – Merkityksellisyys

Postaukseni jossa nostin omat suosikkini GPTW-työpaikkojen käytännöistä, on saanut hirmuisesti huomiota ja kiitosta.Palasin tykönäni vielä siihen listaan, jonka intuitiivisesti lehdestä ympyröimällä perjantaina tein. Tähän se tiivistyi.Eli your 3-step guide to building great employee experience:

💛 Edistä avoimuutta

💛 Osoita arvostusta

💛 Varmista merkityksellisyys

Miksi HR:n kannattaa ajatella pienesti eikä isosti?

Isoissa organisaatioissa HR:ssä työskennellessä ajatuksiini iskostui ”Think Big”: mitä teetkin, mieti aina miten voit tehdä sen isommin.

Löydettyäni ja syvennyttyäni Agile HR:ään osaan ja uskallan sanoa, että tämä mindset on itse asiassa HR:lle melko todennäköinen tapa epäonnistua ja näyttää epäuskottavalta.

Mitä isompi projekti, sitä ylempää on saatava hyväksyntä johdolta, jotka ovat yhä kauempana ihmisistä joille kehittämistä tehdään.

Mitä korkeammalla hyväksytetään, sitä enemmän on käytettävä aikaa suunnitelman ja presentaatioiden viilaamiseen. Tässä ajassa & rahalla olisi yleensä jo tehty monta pientä parannusta, jotka suoraan vaikuttaisivat ihmisten arkeen ja työntekijäkokemukseen.

Mitä isompi projekti, sitä useampi kerros hierarkiassa käsittelee ja sitä kauemmas lopputulos karkaa ihmisten todellisista tarpeista ja toiveista.

Suurella todennäköisyydellä tämä lamaannuttaa projektin: ihmiset vaihtuvat, maailma ehti muuttua tai tuli toinen iso projektin, jonka _suunnittelemiseen_ paukut siirretään.

✔️Ketterä neuvo HR:lle joka haluaa parantaa työntekijäkokemusta:

✔️Älä mieti miten voit tehdä isommin.

✔️Mieti, miten voit tuottaa pienen lisäarvon mahdollisimman nopeasti.

#ex #työntekijäkokemus #agilemindset

HR:n muuttuva rooli 💎 – ketterä kehittäminen ja ihmislähtöiset kokemukset nostettin upeasti esille Deloitten Human Capital Trends raportissa. 👏🏻 En voisi olla enempää samaa mieltä!

✔️HR:n tavoitteena on ollut jo pitkään olla liiketoimintalähtöisempi. Tämän lisäksi HR:ltä odotetaan tulevaisuudessa uudenlaisia rakenteita ja lähestymistapoja.

✔️Ketterien ja monialaisten tiimien tulee kehittää esimerkiksi ihmislähtöistä kokemusta (human experience), joka kattaa niin työntekijäkokemuksen kuin asiakaskokemuksen.

✔️Tulevaisuudessa korostuu organisaatioiden eri osien osaamisen yhdistäminen monialaisiin tiimeihin, joissa esimerkiksi tuotannon ja IT:n ammattilaiset toimivat yhdessä.

Lue lisää Deloitten raportista: A memo to HR s. 109-113

#työntekijäkokemus #agilehr #ketterähr

Henkilöstökokemus: One size fits all

Työntekijäkokemus: No size fits all

Historiallisesti HR on keskittynyt standardisointiin ja “one size fits all” ajatukseen. Perinteisesti monissa HR-käytännöissä lähtökohtana on organisaation tarpeet. Tästä on vaikea siirtyä lähestymistapaan, jossa ehdokkaiden ja työntekijöiden yksilölliset tarpeet, toiveet ja kyvyt ovat lähtökohta.

Esimerkki: suurin osa organisaatioissa tapahtuvista prosesseista on suunniteltu ylhäältä alas. Mitä haluamme uusien työntekijöiden tietävän heidän saapuessaan organisaatioon? Käännettyä kysymystä harvemmin kysytään: mitä voimme oppia uusilta työntekijöiltä?

#työntekijäkokemus #agilehr

Lähde: HR Trend Insititute

Empatia & Työntekijäkokemus🚸

Työntekijäkokemuksen kehittäminen vaatii empatiaa. Sympatia sekoitetaan usein empatiaan. Se että on pahoillaan toisen puolesta ei auta vielä kehittämään parempaa työntekijäkokemusta. Empatia vaatii asettumista ja ymmärrystä toisen näkökulmaan ja tilanteeseen.

✅Me oltiin tänään kertomassa Henryn (henkilöstöjohdon ja –ammattilaisten yhdistys) webinaarissa mitä ja miksi EX, miten modernia HR:ää johdetaan ja annoimme työkaluja kaiken tämän edistämiseen.

💛 Joskus pääsee tekemään aivan erityisen merkityksellisiä projekteja 💛

Me Fambitionissa teimme alkuvuodesta yhteistyötä suomalaisten surujärjestöjen kanssa, ja lopputuloksena syntyi konkreettinen työkalu eli verkkokurssi työpaikoille avuksi läheisensä menettäneen surevan ihmisen kohtaamiseen ja tukemiseen.

Kirjoitin vinkit työpaikoille surevan kohtaamiseen myös Oikotien Vastuullinen työnantaja -blogiin.

Verkkokurssi on nyt ostettavissa (lisätietoja 👇🏽 tai minulta). Jokaisesta ostetusta kurssista lahjoitamme 30 euroa surujärjestöjen tärkeään työhön.

🍃🍃

”Kuolema koskettaa Suomessa joka vuosi arviolta 200-360 tuhatta kuolevan läheistä tai perheenjäsentä.

Fambition Consultingin toteutti vuonna 2019 yhteistyössä suomalaisten surujärjestöjen kanssa kyselyn, jossa kartoitettiin läheisensä menettäneiden kokemuksia. Kyselymme mukaan surevan ihmisen kohtaaminen työpaikalla on usein hetki, joka joko onnistuu odotukset ylittäen – tai vastaavasti epäonnistuu surkeasti.”

#momentsthatmatter