Toimiva malli työntekijäkokemuksen kokonaisvaltaiseen kehittämiseen

Pohdimme usein työssämme työntekijäkokemuksen konsultteina mistä työntekijäkokemus koostuu ja miten se pitäisi määritellä. Haluammekin nyt jakaa mallin, jonka olemme todenneet asiakkaidemme kanssa kaikkein toimivimmaksi käytännön kehittämisen kannalta.

Työntekijäkokemusta voi katsoa monesta eri vinkkelistä. Kun työntekijäkokemusta katsotaan kokonaisvaltaisesti voidaan se jakaa kolmeen eri tasoon (kuva alla), jotka harvoin tulevat kaikki huomioiduksi. Näin kuitenkin tulisi olla, jotta voidaan saavuttaa pysyviä muutoksia.

Havaintomme mukaan työntekijäkokemuksen kehittäminen keskittyy yleensä pyramidin keskimmäiselle tasolle. Tämä onkin sikäli tärkeä, että konkreettiset toimenpiteet tapahtuvat joko fyysisen, digitaalisen tai kulttuurisen ympäristön puitteissa.

Väitämme kuitenkin, että työntekijöiden aitoa kokemusta ei voida ymmärtää ilman, että pureudutaan myös pyramidin kärkeen ja perustaan: työntekijäkokemuksen kriittisiin hetkiin sekä organisaation olemassaolon tarkoitukseen.

Vain kaikki tasot ja näkökulmat huomioimalla kehittäminen voidaan perustaa oikeaan tilannekuvaan ja syvälliseen työntekijäymmärrykseen.

Fambition on erikoistunut ihmislähtöisemmän työelämän konsultointiin ja valmentamiseen.

Blogin kirjoittanyt Laura Hannola työntekijäkokemuksen asiantuntija.

Haluatko kuulla tarkemmin, miten me olemme tunnistaneet asiakkaidemme kriittisiä hetkiä?

Varaa aika ilmaiseen työntekijäkokemuksen sparraukseen!

Edellinen
Edellinen

4 vinkkiä työntekijälähtöiseen johtamiseen

Seuraava
Seuraava

Tunnistatko työntekijäkokemuksen eri tasot? Näin nostatte työntekijäkokemuksen strategiselle tasolle.