Case Sellai:
Kapteenien ja johdon coachausta 360-arviointien yhteydessä
Asiakkaamme
Sellai tekee B2B-ratkaisumyyntiä yritysten puolesta ja konsultoi heitä myynnin kehittämisessä. Sellaissa uskotaan uudenlaiseen tapaan tehdä töitä: hyvät asiantuntijamyyjät eivät enää halua sitoutua yhteen organisaatioon tai tuotteeseen, vaan he haluavat oppia, verkostoitua ja työskennellä joustavasti itselleen sopivalla tavalla.
Sellai kasvaa ja kansainvälistyy parhaillaan kovaa vauhtia, rekrytoi uusia talentteja ja tämän myötä kehittää kulttuuriaan sekä johtamistaan.
Lähtötilanne
Sellailla otettiin käyttöön kapteenien 360-arvioinnit osana systemaattista johtamisen kehittämistä. Arvioinnit nostettiin yhdeksi johtamisen mittariksi samaan aikaan kun kapteenien rooleja ja vastuita selkeytettiin. 360-arvioinneilla haluttiin osallistaa koko Sellain porukka arvokkaaseen palautteen antoon
Sellain COO Ilkka Laine kääntyi Fambitionin puoleen, koska he kaipasivat kapteenien sparrauskaveriksi kumppania, joka ymmärtää Sellain kulttuuria. Fambition on aikaisemmin konsultoinut Sellaita palkitsemisen kehittämisessä ja oli tätä kautta luotettavaksi tiedetty valinta.
Ratkaisut
Fambition kävi 360-arviointien purkukeskustelut valmentavalla otteella kapteenien kanssa läpi yhteensä kolme kertaa vuoden aikana. Myöhemmin 360-työkalu ja sparraukset otettiin käyttöön myös johtoryhmän jäsenille.
Fambitionin toteuttamien purkukeskusteluiden myötä Sellain avainhenkilöt saivat selkeytettyä omia vahvuuksiaan ja kehittymiskohteitaan sekä näiden pohjalta hahmotettua toimenpiteet ja ensimmäiset askeleet oman toiminnan kehittämiseksi. Samalla myös itseluottamus ja itsereflektio sekä oma tapa toimia johtajana vahvistuivat.
Kokemus ja palaute
COO Ilkan kommentit yhteistyöstä:
“Pyrimme itse valmentavaan johtamiseen ja tämän vuoksi heittäytyminen valmennettavaksi on tärkeä taito johdolle.
Fambition on aidosti kiinnostunut Sellain liiketoiminnasta ja heillä on pitkä kokemus vastaavista harjoituksista. Kaikesta tästä johtuen olemme kokeneet tilaisuudet mukavina ja odotettuina johtomme kesken.
Sellain tarina kasvaa ja kehittyy. Haluamme rakentaa yhdessä asiakkaidemme ja konsulttien kanssa voittavan konseptin. Tässä onnistuaksemme, emme voi emmekä halua tehdä kaikkea itse. Haluamme mieluummin ympärillemme parhaan asiantuntijuuden ja sopivan profiilin kumppaneita.”