Case Pirkanmaan TE-palvelut:
Työhyvinvoinnin ja psykologisen turvallisuuden kehittämisen kokonaisuus
Asiakkaamme
Työ- ja elinkeinopalvelut (TE-palvelut) on työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalaan kuuluva työnantajia ja työnhakijoita palveleva paikallishallinnon viranomainen. TE-palveluissa keskitytään tukemaan työnhakijoiden nopeaa työllistymistä, parantamaan osaavan työvoiman saatavuutta ja turvaamaan yritysten toimintaedellytyksiä.
Pirkanmaan TE-toimisto on yksi 15:sta alueellisesti toimivasta TE-toimistosta, jotka tarjoavat TE-palveluita omalla toiminta-alueellaan.
Lähtötilanne
Pirkanmaan TE-palveluissa valmistaudutaan muutokseen tulevan TE-palvelut 2024 -uudistuksen johdosta, jossa työllisyyspalvelut siirtyvät valtiolta kunnille. Muutoksen keskellä organisaation työhyvinvointiryhmä oli tunnistanut tarpeen kehittää ja tukea koko työyhteisön noin 240 työntekijän hyvinvointia, psykologista turvallisuutta ja avointa keskustelukulttuuria.
Fambition oli aikaisemmin työskennellyt Pirkanmaan TE-palveluiden johdon ja esihenkilöiden kanssa samojen teemojen parissa, ja yhteistyön laajentaminen koko työyhteisön kattavaan hankkeeseen oli luontevaa. Kehittämispäällikkö Leena-Maria Surakka kääntyi siis Fambitionin puoleen ja lähdimme suunnittelemaan kevään mittaista kokonaisuutta.
Ratkaisu
Fambition suunnitteli ja toteutti eri vaiheista ja elementeistä koostuvan neljän kuukauden mittaisen psykologisen turvallisuuden kehittämisen matkan. Keskiössä olivat alusta asti osallistaminen, arjen tekemiseen juurruttaminen sekä vaikuttavuuden todentaminen. Lisäksi halusimme yhdistää digitaalisen oppimisalustan ja verkkomuotoisen materiaalin mahdollisuudet paikan päällä yhdessä toteutettavaan työpajatyöskentelyyn.
Ensimmäisessä vaiheessa suunnittelimme ja toteutimme projektiin räätälöidyn orientaatiomateriaalin psykologisesta turvallisuudesta verkko-oppimisalustalla, johon kaikki työntekijät osallistuivat. Näin kaikki työntekijät saivat perusymmärryksen aiheesta sekä yhteisen viitekehyksen ja kielen jo ennen yhteisiä työpajoja. Osana ennakkomateriaalia toteutettiin myös lähtötilanteen kartoitus sekä kerättiin ymmärrystä työntekijöiden kokemuksista.
Seuraavassa vaiheessa Fambition fasilitoi parin kuukauden välein kaksi koko työyhteisön toiminnallista työpajaa, joissa pureuduttiin muun muassa psykologisen turvallisuuden mahdollistajiin sekä koettuihin estäjiin. Työpajojen välillä koko työyhteisö toteutti arkeen juurruttavia, konkreettisia psykologista turvallisuutta lisääviä tekoja. Oppimispolku digitaalisella alustalla tuki ja ohjasi tekemistä videoiden, tietoiskujen ja oman pohdinnan kautta koko matkan ajan.
Kokemus
Loppujen lopuksi psykologisen turvallisuuden ja avoimen keskustelukulttuurin kehittäminen on jatkuvaa, tietoista tekemistä arjessa organisaation eri tasoilla. Hankkeen myötä Pirkanmaan TE-palveluiden kaikilla työntekijöillä ja esihenkilöillä on ymmärrys siitä, mistä psykologinen turvallisuus muodostuu sekä mikä on jokaisen oma rooli ja vastuu sen vahvistamisessa.
Hankkeen aikana asetettiin yli 300 psykologista turvallisuutta vahvistavaa toiminta-aikomusta, joita myös kiitettävästi vietiin konkreettiseksi toiminnaksi asti. Loppukyselyssä yli 60% arvioi havainneensa parannusta ainakin yhdellä psykologisen turvallisuuden osa-alueella. Työ jatkuu, ja Pirkanmaan TE-palveluiden johto on sitoutunut edistämään ja poistamaan hankkeen aikana tunnistettuja psykologisen turvallisuuden esteitä myös jatkossa.